Rut Brykin juhlanäyttely Oulussa

Rut Bryk – Taikalaatikko
1.10.2016–15.1.2017, Oulun taidemuseo

Graafikkona uransa aloittanut Bryk ei kutsunut itseään keraamikoksi, eikä hänellä ollut kokemusta keramiikan tekemisestä, kun hänet kutsuttiin Birger Kaipiaisen suojiin työharjoittelijaksi Arabian taideosastolle 1942. Tehtaan värväyspolitiikka osoittautui täysosumaksi; Brykin teokset saivat 1950-luvulta lähtien runsaasti kansainvälistä kiitosta, josta osoituksena mm. Milanon triennaalin Grand Prix –palkinto 1951. Legendaarisella 9. kerroksen taideosastolla Bryk sai vaalia luovuuttaan lähes 50 vuotta kuluja ja aikaa säästämättä, kaupallisuudesta välittämättä. Hän ei ollut koskaan kiinnostunut teollisesta suunnittelusta ja sarjatuotannosta, mutta teki jonkin verran uniikkeja keraamisia käyttöesineitä, koristelautasia, vateja ja matalia maljakoita.Upea 100-vuotisjuhlanäyttely vie aitiopaikalle kansainvälisesti arvostetun keramiikkataiteen uudistajan elämäntyöhön. Rut Bryk (1916−1999) on rakastettu klassikko, jonka rikkaasta tuotannosta muistetaan erityisesti hehkuvasävyiset, sadunomaiset 1950-luvun seinälaatat perhosineen, lintuineen ja ihmishahmoineen ja toisaalta 1960–70-lukujen veistokselliset, suuritöiset kaakelireliefit, joista kookkaimmat kasvoivat monumentaalisiin mittoihin. Vaikka taiteilijan työskentely kulkikin lempeän figuratiivisesta kerronnasta abstrakteihin, monimutkaisesti pintaa varioiviin sommitelmiin, hänen ilmaisuaan ohjasi aina vahva kauneuden taju, hienostuneisuus ja henkilökohtaisuus.

Näyttelyn noin sadan teoksen joukossa on myös esimerkkejä Brykin varhaistuotannosta; lehtien ja kirjojen kuvitusta, taidegrafiikkaa ja keramiikkakokeiluja, joita yhdistää väritunnelmointi ja romanttinen kerronta. Bryk oli taidokas ja kokeilunhaluinen koloristi.  Erityisesti 1950-luvuilla hän käytti graafista, piirustuksellista tekniikkaa toteuttaakseen maalauksellisia sommitelmia keraamisilla lasitteilla. Oman haasteensa tuonaikaiselle värien käytölle toi se, että ennen polttoa kaikki värit näyttivät kutakuinkin harmailta – oli siis sommiteltava liki sokkona. 1960-luvun lopulla Bryk leikitteli pop-henkisillä karkkiväreillä, jopa kullalla, mutta pääosin hän pitäytyi vastedes valkoiseen ja hiilenmustaan täydennettynä harkituilla väriyksityiskohdilla. Myöhäistuotannossa korostuivat valojen ja varjojen häilyvät vaikutelmat, loputon muutos.

Alun perin arkkitehdiksi havitellut Bryk kehitti määrätietoisesti teostensa kolmiulotteista materiaalisuutta 1960-luvulta lähtien. Reliefien pintaa jäsentävät erikokoiset geometriset muodot ja niiden tasoerot synnyttivät moniaistisia, kosketukseen ja kehollisuuteen palautuvia teoksia. Brykin viimeinen julkinen ponnistus ja pääteos, presidentin virka-asuntoon Mäntyniemeen toteutettu Jäävirta (1987–91) rakentui huikeista 28 000 kaakelista.

Näyttely pohjautuu FT Harri Kalhan kuratoimaan ja käsikirjoittamaan näyttelyyn, joka oli esillä EMMA – Espoon modernin taiteen museossa kesällä 2016 – EMMA on myös näyttelyn tuottaja. Suurin osa näyttelyn teoksista on lainattu EMMAan talletetusta Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmasta. Lisäksi teoksia on muun muassa suomalaiseen designiin erikoistuneesta Collection Kakkosesta.

Museokauppa Ainoa myy näyttelyjulkaisua Rut Bryk: Elämän taide, jonka on kirjoittanut niin ikään Harri Kalha.

Katso video Kirkonseinä-teoksen ripustuksesta.

Kuva ylhäällä: Rut Bryk, Hexagon,Tapio Wirkkala Rut Bryk säätiön kokoelma. Kuva Ari Karttunen/EMMA

 

https://www.ouka.fi/oulu/taidemuseo/rut-bryk-taikalaatikko