Kyösti Kakkosen puhe: Kaj Franck 100 v. juhlanäyttelyn avajaiset 17.2.2011

Arvoisa herra kulttuuriministeri Stefan Wallin, hyvät naiset ja herrat, arvoisat designtaiteen ystävät

Iloitsen suuresti, että Kaj Franck-kokoelmani helmiä on tänään täällä esillä suuresti arvostamani ja yhden kansainvälisestikin tunnetuimman suuren suomalaisen designtaiteilijan 100 v. juhlanäyttelyssä. Juuri täällä Suomen lasitaiteen mekassa Riihimäellä Suomen Lasimuseossa ne tuntevat olonsa historiallisesti kotoiseksi.

Lasin teknisten ja materiaalisten ominaisuuksien tutkijana Kaj Franck on yhtä lailla modernisti kuin klassikko, jonka tuotanto kantaa tänäkin päivänä yli ajattomuuden. Noita ominaisuuksia hänen laajasta tuotannostaan muistelemme nyt täällä tänään esillä olevassa näyttelyssä. Franck intoutui lasista jo 1940-luvun lopulla, ja lasi pysyi hänelle läpi uran inspiroivana materiaalina. Peräänantamattomasti hän pyrki kohti oman näkemyksensä muotokieltä, kohti matemaattisgeometrista suhteiden täydellisyyttä. Lasitaiteilijana ja innokkaana kokeilijana Franck oli kiinnostunut myös valon vaikutuksesta. Esim. Delfoi-kattauslasissaan hän suunnitteli jalan seitsemänsärmäiseksi maksimoidakseen valon taittumisen. Muodot ja värit muuttuivat, mutta rakkaus lasiin säilyi.

Sodanjälkeisen rakennuskauden eettinen perintö löi leimansa kaikkeen Franckin suunnitteluun, mutta tuskin hänen esineensä olisivat niin pidettyjä, ellei hänessä olisi ollut myös pieni annos romantikkoa. Franckin taidelasissa voimme todeta, kuinka muotoilija antautui lasimassan syvyyksistä purkautuville materiaalitehoille: kupliville tekstuureille ja väreille.

Designtaiteen kerääjänä minä tunnistan Kaj Franckissa ensisijaisesti lasitaiteilijan, mutta tulee muistaa, että hän oli myös suuri humanisti. Juuri tämä piirre tekee hänen perinnöstään niin ajattoman. Pienen ihmisen koti oli kaiken suunnittelun lähtökohtana, mutta myös tällä pienellä ihmisellä oli lupa unelmoida suuremmasta, kauniimmasta. Ei ihme, että Franck oli myös legendaarinen pedagogi. Hänen oppilaansa muodostavat suomalaisen nykymuotoilun ydinjoukon.

Tänä päivänä puhutaan taas designista kansallisen markkinoinnin airueena. Nyt jos koskaan tarvittaisiin Kaj Franckin kaltaisia ennakkoluulottomia taitajia – visionäärejä, jotka uskaltavat kulkea ennakkoluulottomasti omaa tietään. Me emme tarvitse jo historiaa kirjaavia brändityöryhmiä vaan luovien tekojen miehiä ja naisia, joiden taiteilijasieluisuudesta saisimme taas aikaamme edellä olevia edistyksellisiä vaikutteita vaikkapa suomalaiseen teolliseen muotoiluumme ja sitä kautta kansantaloudelle tärkeitä vientituotteita.

Arvoisa kutsuvierasyleisö. Haluan erityisesti kiittää Suomen Lasimuseota, museonjohtaja Heikki Matiskaista ja intendentti Kaisa Koivistoa sekä koko Suomen Lasimuseon henkilökuntaa erinomaisen hienosti toteutetusta näyttelystä. Suuret kiitokseni suurella sydämellä myös teille kaikille designtaiteen ystäville tänään osoittamastanne mielenkiinnosta. Minä olen saanut nauttia monien näiden esineiden esteettisestä kauneudesta jo yli 20 v. ajan. Nyt on teidän vuoronne. Paljon kiitoksia!